עימות חריף בין השרים לרמטכ"ל בישיבת הקבינט

אתר קול חי No Comments on עימות חריף בין השרים לרמטכ"ל בישיבת הקבינט

ישיבת הקבינט על 'היום שאחרי' התפוצצה הלילה בעקבות זעם שרי הימין על מינוי צוות בדיקה פנים צה״לי לאירועי 7.10 ללא אישור הדרג המדיני. רגב לרמטכ"ל: "אתה לא עונה לי ואני רוצה שזה יהיה ברור. יש לנו לא מעט שאלות על התנהלות הצבא, אבל אנחנו כל הזמן אומרים לעצמנו, 'זה לא הזמן אנחנו במלחמה', ואתם בזמן הזה מתחילים לתחקר?"

17:38
26.04.24
אבי יעקב No Comments on בחזור הביתה: השר בן גביר נפצע בהתהפכות רכבו

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

עימות חריף פרץ בין שרים בממשלה לרמטכ"ל הרצי הלוי, בישיבת הקבינט המדיני ביטחוני שהתקיימה אמש (חמישי), על רקע הקמת צוות לחקירת אירועי הטבח בחג שמחת תורה.

ציטוטים שפרסמה הכתבת המדינית של חדשות 13, מוריה אסרף וולברג:

השרה רגב: האם הוקמה ועדת חקירה בצבא על מחדלי 7.10?

הרמטכ״ל: כעת אנחנו עסוקים בלחימה

רגב: לא ענית לי לשאלה

אמסלם: אני רוצה להבין, במקום להלחם זה מה שיש לכם לעשות? להתעסק בתחקור?

השרה שאשא ביטון: הבנאדם אמר לכם פעם אחת, עוד פעם, חמש פעמים – מה אתה מתנפל עליו?

טרופר: לא הבנתי על מה אתה קופץ? הרמטכ״ל הסביר במה מדובר

סמוטריץ: יש לי בטן מלאה על הצבא ואני שותק ומחכה שתגמר המלחמה.

שאשא: על הצבא יש לך בטן מלאה ועל הדרג המדיני לא?

סמוטריץ: הדרג המדיני מעכשיו הוא זה שצריך להכתיב מדיניות לצבא

שאשא: כן, רק הצבא היה פה בשנה האחרונה. אתם, הממשלה, לא הייתם פה

אמסלם: את לא מתביישת?

שאשא: לא

גלנט: תקשיבו, אתם יושבים פה באמצע מלחמה מול אנשי צבא שמנהלים מלחמה וזה מה שאתם עסוקים בו?

בן גביר: שוב הקונספציה. אתם מביאים את האנשים של ההתנתקות לתחקר את המחדל

גנץ: איך פספסנו אותך, ראינו איך המצב הביטחוני במדינה השתפר בשנה שלך. הרמטכ״ל מדבר אתכם, עושה תחקיר על מה שצריך מבחינה צבאית לשרת את המלחמה, אלו מסקנות שצריך לעכשיו

הרמטכ״ל הלוי ניסה להדוף את הביקורת של השרים: קרה פה משהו שהצבא צריך להפיק ממנו לקחים. מחר אם יקרה אירוע בגזרה אחרת אנחנו רוצים להבין מה כשל בשרשרת הפיקוד. אני לא עושה את התחקיר עם המסקנות הלאומיות, אלא תחקיר של הצבא

בתום העימות ננעלה הישיבה ולא התקבלו החלטות.

רגב: אני משתדלת ללכת על ביצים ולא לבקר אבל זה לא יעלה על הדעת. אם הצבא עושה תחקירים, גם אנחנו רוצים לעשות בדרג המדיני

הרמטכ״ל: זה תחקיר מבצעי שיש לו השלכות על הלחימה בצפון

גלנט: לא מכיר את האירוע אבל מגבה את הרמטכ״ל. מירי, אני לא עובד אצלך, תני לדבר. הרמטכ״ל רוצה להיות ערוך למלחמה בצפון

סמוטריץ: אי אפשר שהצבא ינהל תחקירים אחרי שהקונספציה של 20 שנה קרסה

טרופר: הצבא נשמת אפו זה תחקירים. אלא תחקירים להפיק לקחים

רגב: יש לנו בטן מלאה על הצבא ואנחנו מתאפקים

טרופר: גם לנו יש בטן מלאה ואנחנו מתאפקים

גלנט: אל תשתלחו בצבא

נתניהו: ״צריך לעצור, נמשיך בפעם אחרת״

ראש האופוזיציה יאיר לפיד הגיב: "ההדלפות מהקבינט אמש הן חרפה ועוד הוכחה שהקבינט הזה מסוכן. מדינת ישראל חייבת להחליף את הממשלה והעומד בראשה. האנשים האלה אינם ראויים להקרבה ולגבורה של לוחמי ולוחמות צה״ל, ולא יוכלו להוביל הכרעה אסטרטגית. הם צריכים ללכת. עכשיו".

אמש הבהיר דובר צה"ל כי צה״ל טרם התחיל בתהליך התחקור. "במטכ״ל מגבשים את תכנון תהליך התחקירים, בתוך כך בחירת ראשי צוותי התחקור. לכשהדברים יסוכמו, הם יפורסמו לציבור".

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' התייחס הבוקר לפרסומים: "הדלפות מגמתיות מהקבינט זה דבר נורא. הדיון אתמול לא "פוצץ". רה"מ מראש הגדיר שהוא יסתיים בחצות. אכן, בחמש הדקות האחרונות התקיים דיון סוער בסוגיית צוות התחקירים, אבל הטונים הגבוהים היו בין השרים ולא מול הרמטכ"ל.

"הדיון היה סביב שלושה נושאים: האם נכון לעסוק בתחקירים עכשיו תוך כדי המלחמה, האם התחקירים הם משהו צבאי פנימי או שנכון שתהיה מעורבות דרג מדיני, הרכב הצוות כשמופז הוא דמות פוליטית מובהקת וזאבי-פרקש הוביל קריאה לסרבנות בחודשים שלפני המלחמה.

"עמדתי: תחקירים אופרטיביים שנועדו להפקת לקחים רלוונטית להמשך המלחמה נדרש לעשות תוך כדי, כל היתר אחרי המלחמה. למיטב הבנתי זו גם עמדת הרמטכ"ל. כל עוד מדובר בתחקירים מבצעיים טקטיים של איפה היה המודיעין ואיפה עמד כל כח וכו' זה בהחלט עניין פנימי של הצבא. אם זה מעבר, קרי: איך הגענו לזה ומה לא נכון בתפיסת הביטחון שלנו בעשורים האחרונים ומה צריך לשנות אסטרטגית זה משהו שחייב להיות מובל על ידי המדרג המדיני.

"לגבי ההרכב: אפשר היה למצוא אנשים מתאימים יותר ופוליטיים פחות, בעיקר כדי לשמור על הניטרליות של צה"ל ועל האמון בו.

"שאלות וביקורת של דרג מדיני למפקדי צה"ל הם לא "השתלחות" ולא סותרים גיבוי מלא. מותר ואפילו רצוי לשאול את הצבא שאלות וגם לבקר אותו. הניסיונות למנוע את זה הם לא דמוקרטים ובעיקר מסוכנים מאוד. זה הלקח הראשון מהתחקיר הראשון של ה 7 לאוקטובר".

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר פרסם הבוקר: "מינויו של מופז – אחד מאדריכליה המרכזיים של ההתנתקות המופקרת, דמות פוליטית, ובעיקר – שותף מהותי בקונספציה שהביאתנו עד הלום, לצוות החקירה לאירועי ה-7.10, היא בבחינת חטא על פשע. החקירה צריכה לכלול גם את סוגיית שגיאת הדמים ההיסטורית של הגירוש, ובוודאי לא למנות את אדריכליה לבודקי הכישלון שהוא פועל יוצא ממעשיהם. כנ״ל לגבי זאבי פרקש, שתמך בסרבנות אך לאחרונה, עניין שללא ספק היה קטליזטור לאירועי ה-7.10. אלו אנשים שמעשיהם צריכים להיבדק. אלו לא אמורים להיות הבודקים".



0 תגובות